Fordybelsesforløb i Yoga & Mindfulness til mennesker med en kræftsygdom

I efteråret 2013 lavede jeg et 10-ugers pilotprojekt i “Yoga & Mindfulness til mennesker med kræft”, som blev afsluttet medio december 2013. 

Efterfølgende modtog jeg en lille sum penge af Kræftens Bekæmpelse, så jeg fik mulighed for at sætte 2 hold mere i gang. Begge hold blev afsluttet medio april 2014.

Evalueringerne fra alle 3 hold er fuldstændig i overensstemmelse med både ind- og udenlandske forskningsresultater; deltagerne får redskaber til at håndtere alle de senfølger som følger med en livstruende sygdom; bl.a. tankekaos, søvnproblemer og fatigue (udtalt træthed) og ikke mindst stresssymptomer som i op mod 40 % af alle kræfttilfælde ender i en behandlingskrævende depression.  Efter et 10-ugers forløb har flere af deltagerne ikke mere brug for hverken antidepressiv- og/eller sovemedicin. 

Jeg er certificeret Hatha Yoga lærer (RYS Yoga Alliance), jeg har specialkursus i Yoga Terapi til kræftramte (University of Bangalore, Indien) og Iyengar Yoga Alignment (Himalaya Yoga Center, Arambol, Indien). Jeg er certificeret Mindfulness Instruktør (Instituttet for Indre Sundhed) og jeg er p.t. i gang med  en uddannelse indenfor stress- og traumeforløsning, TRE  (se mere på www.traumaprevention.com). Desuden er jeg psykoterapeut (MPF/ og familieterapeut, og jeg har været frivillig i Kræftens Bekæmpelse i 6 år.
 
Følg med på Facebooksiden "Yoga & Mindfulness til mennesker med kræft", hvor jeg lægger artikler, yoga- og mindfulnessøvelser til specifikke problemer og gode råd ind løbende. Facebooksiden har pt. over 850 følgere.
 

Hvad får du ud af et 10-ugers forløb i Yoga & Mindfulness..?

Du lærer redskaber og teknikker der styrker din krop og dit sind i en tid med usikkerhed og turbulens.

Du lærer forskellige fysiske yogaøvelser, der medvirker til:

  • at dræne lymferne
  • at smidiggøre muskler, led og bindevæv
  • at rense kroppen for affaldsstoffer
  • at øge immunforsvaret
  • at skabe kontakt mellem krop og sind

Du lærer forskellige mindfulness- og afspændingsteknikker, der medvirker til:

  • at reducere tankekaos
  • at reducere angst,og stress
  • at forebygge depression
  • at forbedre søvnkvaliteten
  • at cope med (håndtere) din livssituation

“Når man får ståler på venstre bryst, skal man helst trække vejret på en bestemt måde, for bla. at beskytte hjertet mest muligt. I dag trak jeg så vejret, som du havde lært os i går, Lisa. Det udløste roser fra “strålesygeplejersken”. Hun sagde, at jeg havde den flotteste og roligste vejrtrækning hun længe havde set. Personalet følger jo ind- og udånding på en skærm, og bestråler i forhold hertil”Lone

 

“Dette forløb kan varmt anbefales. En hel del af det tankekaos jeg møder op med er væsentlig reduceret efter et par timer med Lisa og gruppen", Annemarie

 

“Den varmeste anbefaling herfra mig - skøn velvære for krop og sjæl"Gitte

 

Kort beskrivelse af et 10-ugers forløb 

10 ugers fordybelsesforløb á 2 timer pr. gang tilrettelagt med kærlig omsorg og respekt for de fysiske og mentale ubehag og begrænsninger en kræftsygdom kan medføre.

Ved hjælp af blide, restorative yogaøvelser, forskellige meditationsformer samt vejrtræknings- og afspændingsteknikker opnår du øget kropsbevidsthed, din søvnkvalitet forbedres, du lærer at håndtere din angst og nervøsitet for fremtiden og kronisk træthed (fatigue) reduceres. Toxiner (giftstoffer) i kroppen udskilles og du opnår øget velvære både mentalt og fysisk med deraf forbedret livskvalitet.

En analyse gennemført af forskere ved Aarhus Universitet, Kræftens Bekæmpelse og Aarhus Universitetshospital påpeger, at op mod 40% af alle kræftpatienter lider af alvorlige symptomer på stress, angst og depression. Op mod hver anden patient som får diagnosen kræft, viser indenfor det første år, tegn på svær depression.  Angst og depression behandles sædvanligvis med antidepressiv medicin, men det har bivirkninger og det har store omkostninger både personligt og økonomisk.

Studier i MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) som inkluderer Mindfulness meditation og Hatha Yoga har påvist en markant forbedring af patienternes evne til at være bevidst nærværende i hverdagen, og symptomerne på stress og depression reduceres betydeligt - også efter forløbet er afsluttet.

Maximum 8 deltagere pr. hold

http://www.inderst-yderst.dk

 

Ultimate Web