Yoga & Mindfulness med fokus på senfølger

8-ugers online kursus i Yoga & Mindfulness

Hjælper dig med at reducerer fysiske og mentale senfølger under og efter et kræftforløb.

Køb kurset

Er du allerede tilmeldt Yoga & Mindfulness til dig der har kræft tæt inde på livet..?

Yoga & Mindfulness til dig der har kræft tæt inde på livet

I en tid med stor personlig omvæltning har du brug for et frirum, hvor du kan få redskaber til at håndtere det kaos der opstår, når du bliver ramt af en livstruende sygdom. Både du og dine pårørende står pludselig i en situation, som vender op og ned på jeres tilværelse, og der er mange nye ting du og dine skal forholde jer til.

Hvad kan Yoga & Mindfulness gøre for mig

På dette 8-ugers online kursus dykker du ned i både roskabende og dynamiske yogaøvelser, mindfulness samt vejrtræknings- og afspændingsteknikker der hjælper dig med at opnå øget kropsbevidsthed, din søvnkvalitet forbedres, du lærer at håndtere din angst og nervøsitet for fremtiden og kronisk træthed reduceres.

Ved hjælp af specifikke Yin Yoga øvelser, arbejder vi med at blødgøre arvæv (fortykket bindevæv), og stift bindevæv efter kemo, stråler og medicin.
På kurset lærer du forskellige metoder, som kan øge din bevidsthed om dine egne måder at reagere på. Derved får du mulighed for at bryde med vanemæssige, automatiske tanker og reaktionsmønstre og lærer at reagere mere hensigtsmæssigt til gavn for både dig selv og andre.

Hjælp til at håndtere tankemylder, stress, angst og depression

Mange kræftpatienter lider af alvorlige symptomer på stress og angst, og en stor forskningsundersøgelse har konkluderet, at op i mod 40 % af alle kræftramte får en behandlingskrævende depression. Angst og depression behandles sædvanligvis med antidepressiv medicin, men det har bivirkninger og det har store omkostninger både personligt og økonomisk.

Ved hjælp af dine egne, iboende ressourcer, kan du reducere risikoen for stress, angst og depression betydeligt, og redskaberne tager du med dig for altid.

Hvad siger tidligere kursister

“Dette forløb kan varmt anbefales. En hel del af det tankekaos som jeg har været udfordret med, er væsentlig reduceret”
– Annemarie

“Jeg fik stor ros af sygeplejersken i stråleterapien. Jeg fik tidligere nærmest et angstanfald når jeg skulle i strålebehandling, men Lisas rolige stemme i Kropsscanningen har gjort, at jeg blev helt afslappet og rolig”
– Birgit

Alt dette får du på kurset

  • 8 ugers videoundervisning du kan arbejde med, når det passer dig
  • Arbejdsbog i PDF-format med ugens undervisning på tryk
  • Adgang til lukket Facebook-fællesskab, hvor du møder ligesindede og får nyttige tips til undervisningen, sunde og nemme opskrifter etc.
  • Ugentlige livesessions i Facebook-fællesskabet, hvor du kan få svar på evt. spørgsmål

Hvad kan jeg forvente når jeg er færdig

Min erfaring viser, at der efter endt kursusforløb er sket en stor positiv udvikling med den enkelte. Både fysisk og mentalt. Der er skabt meget mere ro, overskud og nærvær, og kroppen er blevet meget mere smidig.

Når kurset er slut er mit ønske, at du fortsætter din praksis, da kurset er dit til evig eje.

Facebook-fællesskabet er (også) kommet for at blive, så du og dine medkursister kan blive ved med at heppe på hinanden.

Hvad indeholder kurset

Meditation

Vil du lære at skabe ro i dit nervesystem

Hver dag på kurset arbejder du med en kort meditation Øjeblikkelig Ro, som hjælper dig fra hovedet og ned i kroppen. Når du er blevet fortrolig med denne korte meditation, vil du mærke, hvor gavnligt det er for både krop og sind at give dig selv denne egenomsorg.

Meditation kommer i mange forskellige forklædninger, og der er ligeledes mange myter omkring meditation.

Det vigtigste skridt henimod at lære at meditere er, at du tager dig tid til at sætte dig ned, lukke øjnene og bare registrere det der er – lige her og lige nu.

Et gammelt buddhistisk citat: “Sit for the sake of sitting” uden at have andet end dette ene mål; at sidder her hvor du sidder lige nu.

Du kan praktisere Øjeblikkelig Ro hvor og hvornår og hvor længe du vil, men 5 minutter er nok – det vil jeg vove at påstå, at alle kan finde tid til.

Meditation har kun ét formål; at gøre mellemrummet mellem to tanker længere, og det kommer med øvelse. Stræb ikke efter det; lad det udfolde sig stille og roligt.

Du vil modtage separat lydfil med Øjeblikkelig Ro, så du kan tage den med dig overalt.

Mindfulness

Hvad kan mindfulness gøre for dig

Der er evidens (forskningsmæssigt belæg) for, at mindfulness er et effektivt redskab til at reducere/eliminere de mentale senfølger, der desværre ofte følger med en kræftsygdom.

Stress er en helt naturlig følgevirkning af at få en livstruende sygdom, men langvarig stress kan medføre angst og depression, og forskning viser, at op i mod 40 % af alle kræftramte får en behandlingskrævende depression som en senfølge af kræftsygdommen.

Mange af mine tidligere kursister har italesat, at når de var færdige med behandling, så har de følt sig overladt til sig selv med hovedet fyldt med tanker om fremtiden, og ofte en manglende forståelse af, at bekymringerne og angsten fortsætter.

Det er ofte først nu, at de mentale senfølger blusser op.

Ved hjælp af de 7 principper for mindfulness får du redskaber til at lære at iagttage dig selv og dine (uhensigtsmæssige) mønstre, og dermed lave om på dem.

Vi dykker helt lavpraktisk ned i ét af de 7 principer hver uge, og arbejder i dybden med meningen af dette hele ugen.

Yoga

Hvad får jeg ud af at lave yoga

Allerførst skal vi slå fast; “du skal ikke være smidig for at lave yoga – du bliver smidig af at lave yoga”.

Yoga er mindfulness i bevægelse, og udover at du på (meget) kort tid får øget din smidighed, så vil du også opleve, at du blandt andet får øget muskelmasse, bedre balance og bedre søvn.

Vi arbejder med 2 forskellige yogaformer på dette forløb; Hatha Yoga, som siges at være den ældste yogaform, og Yin Yoga Asian Style, som introducerer dig til ren magi i form af 3 Magiske Blokke. Disse specifikke yogaøvelser er uden tvivl de mest effektive mod arvæv, stift bindevæv, rygproblemer, smerter der flytter sig rundt i kroppen, føleforstyrrelser og mange andre udfordringer du kan sidde med efter operation, kemo, stråler og medicinsk behandling.

Glæd dig til at stifte bekendtskab med dem – de er virkelig magiske.

Når yoga kombineres med meditation, mindfulness og kropsscanning i form af Yoga Nidra, vil du opleve, at dit fysiske og mentale velvære bliver betydelig forbedret på (meget) kort tid.

Kropsscanning

Vil du gerne være mere nærværende

Kropsscanning i form af Yoga Nidra er liggende opmærksomhedstræning – mindfulness mens du ligger ned.

Kropsscanning træner din hjerne til at fokusere og har en masse fordele.

Du vil opleve at du kan:

  • være mere tilstede i nuet
  • være mere nærværende
  • dit nervesystem bliver roligt
  • du træner din koncentration og hukommelse
  • du nedsætter dit stressniveau, da produktionen af dit stresshormon kortisol nedsættes
  • du sover bedre
  • du reducerer angst
  • …og du forebygger depression

Du vil modtage separat lydfil med Kropsscanning, så du kan tage den med dig overalt.

Logbog

Nogle gange glemmer jeg hvordan jeg havde det før

Kan du nikke genkendende til det..? Det er én af de ting mine tidligere kursister har taget til sig: logbogen. Dit helt konkrete vidne til, hvordan du kropsligt og mentalt udvikler dig igennem kurset. Udbyttet ved at føre en logbog eller en dagbog om du vil er tydeligt. På dette forløb skriver du positiv udvikling (det kan være både mentalt og fysisk) med grønt og udfordringer med rødt. Min erfaring igennem de sidste 10 år er helt tydelig: logbogen bliver mere og mere grøn jo længere kurset skrider frem.

Du arbejder også med 3 spørgsmål til professoren, som du stiller dig selv, inden du lægger dig til at sove om aftenen:

  • Hvad er jeg taknemmelig for i dag
  • Hvad er jeg mest stolt af i dag (ved dig selv)
  • Hvad fik mig til at smile i dag

TRE

Kender du udtrykket “ryst det af dig”

Det er lige præcis det du gør, når du arbejder med øvelsen TRE, som er en forkortelse for Trauma & Stress Releasing Exercises.

I TRE arbejder vi med at ryste ophobet stress fri af din psoas-muskel, som er din stærkeste hoftebøjer og strækker sig fra lændehvirvelsøjlen ud igennem bækkenet og hæfter på den øverste del af din lårmuskel. Psoas er den eneste muskel, som forbinder vores overkrop med vores underkrop, og det er én af de første muskler, der løber blod til, når vores urhjerne amygdala registrerer en potentiel fare.

Den helt naturlige stress, der bliver udløst ved en potentiel fare bliver ved korttidsbelastning også forløst helt naturligt igen, når “faren” er drevet over, men som et menneske med en livstruende sygdom, eller som pårørende til et menneske med en livstruende sygdom, er du i en mere eller mindre konstant stresstilstand, hvilket er helt naturligt. Så kan stresstilstanden blive kronisk, og psoas forbliver opspændt, og kan skabe stor fysisk ubalance i form af smerter og ubehag i hele kroppen.

Når du ved hjælp af TRE aktiverer kroppens egen iboende ressource til at håndtere stress, så kan psoas forløses igen, hvilket fjerner smerter, giver ro, energi og overskud.

Fællesskabet

Føler du dig indimellem alene

Èn af de ting som stort set alle mine tidligere kursister kunne nikke genkendende til, før de startede på kursusforløbet.

Selvom man har en forstående familie, venner osv., så kan de bare ikke tale med om hvordan du har det (med mindre de selv har haft kræft tæt inde på livet selvfølgelig).

Derfor er vores Facebook-fællesskab så vigtigt. Her er du i samme båd med mennesker, som kan nikke genkendende til stort set alle de tanker og udfordringer, som du selv sidder med.

Og det i sig selv er en kæmpe befrielse.

Her i vores helt private Fællesskab kan du bare være dig selv. Her kan du dele alt det, som kan være udfordrende og svært for dig med andre, som ofte kan nikke genkendende til det samme.

Her hepper vi også på hinanden, når noget er udfordrende og anerkender hinanden når noget går godt.

Det er også her vores ugentlige LIVES foregår, som du modtager et link til lørdag morgen i din indbakke sammen med ugens videoundervisning og ugens arbejdsbog i PDF-format.

Som din underviser er jeg tovholder i gruppen, og jeg vil også dele rundhåndet ud af sunde og nærende opskrifter, komme med gode tips, dele relevante artikler og ellers lytte til dig og dine ønsker.

Din underviser

Hvem er jeg

Mit navn er Lisa Næblerød, og jeg er din underviser de kommende 8 uger.

Jeg udviklede dette kursus tilbage i 2012, og jeg har undervist i forløbet i Kræftens Bekæmpelse i Aalborg lige siden. Jeg er meget taknemmelig for, at være vidne til, at rigtig mange kræftsyge og deres pårørende får stort fysisk og mentalt udbytte af kurset.

Min intention med at udvikle dette online kursus i Yoga og Mindfulness er selvfølgelig den situation hele verden har stået i siden februar 2020, hvor Corona desværre er blevet en del af vores allesammens hverdag. Det har betydet, at jeg og mine kolleger rundt om i landet ikke har kunnet undervise fysisk på rådgivningerne, og jeg har modtaget rigtig mange henvendelser fra mennesker som har kræft tæt inde på livet, som helt specifikt har efterspurgt et online kursus i Yoga & Mindfulness.

Jeg udviklede kurset på baggrund af en stor META-forsknings undersøgelse foretaget af Kræftens Bekæmpelse, Århus Universitetshospital og Århus Universitet, som konkluderer, at rigtig mange kræftramte kommer i berøring med stress og angst og op imod 40 % af alle kræftramte får en behandlingskrævende depression

Undersøgelsen konkluderede, at et 8-ugers forløb med Yoga & Mindfulness med fokus på at aktivere den roskabende del af vores nervesystem har en positiv effekt på stress, angst og depression.

Min personlige baggrund for at udvikle forløbet er min egen mangeårige praksis i Yoga & Mindfulness, som har givet mig nogle uvurderlige redskaber til at håndtere store ændrede livsvilkår i mit eget liv

Min faglige baggrund bygger på flere uddannelser indenfor  Hatha- og Yin Yoga, hvor vi veksler mellem dynamiske og roskabende yogaøvelser. Jeg har desuden en specialuddannelse i Yogaterapi til kræftramte, så jeg er godt klædt på til de både fysiske og mentale udfordringer du måtte have. Jeg har min egen praksis i Aalborg som Familieterapeut & Stresscoach.

Jeg underviser i MBSR – Mindfulness Based Stress Reduction, som er udviklet af amerikaneren Jon Kabat-Zinn, Det er den Mindfulness-retning, som man har taget udgangspunkt i ved den store metaforskningsundersøgelse lavet i samarbejde mellem Kræftens Bekæmpelse og Århus Universitetshospital.

Hvad koster kurset

Du får 8-ugers online kursus i Yoga & Mindfulness til dig der har kræft tæt inde på livet til

1995,-